دولت ها بیش از پیش درجریان رقابتهای حل و فصل اختلافات بین المللی هستند.

دولت ها بیش از پیش درجریان رقابتهای  حل و فصل اختلافات بین المللی هستند.

رقابت درسالی که گذشت:

دولت ها بیش از پیش درجریان رقابتهای

حل و فصل اختلافات بین المللی هستند.

دولت ها در سراسر دنیا بیش از پیش از رقابتهای موجود در فعالیتهای مربوط به اختلافات بین المللی که بین دادگاها و موسسات داوری وجود دارد آگاهی دارند.  در حالیکه بعضی از دادگاها درکشورهایی همچون انگلیس و امریکا سابقه طولانی در دعاوی بین المللی دارند ولی دیگر محاکم نیز بدنبال بدست آوردن سهم بیشتری هستند.

دبی در سال 2006 در مرکز مالی بین المللی دبی[1] بطور تخصصی دادگاه های انگلیسی زبان را دایر نمود، به دنبال آن در سال 2009 دادگاه بین المللی قطر[2] و در سال 2015 دادگاه تجاری بین المللی سنگاپور[3] و در سال 2016 دادگاه بازار جهانی ابوظبی[4] اقدام به راه اندازی چنین دادگاه هایی نمودند.

موجی از ابتکارات در این زمینه در سال 2018 صورت گرفت از جمله فرانکفورت که اقدام به راه اندازی اتاق تخصصی در زمینه اختلافات تجاری بین المللی نمود و نیز پاریس اقدام به دایر نمودن اتاق تخصصی در دل دادگاه تجدید نظر خود ( تشکیلاتی در اتاق تجاری بین المللی فعلی) و همینطور قزاقستان نیز دادگاهی بین المللی را در پایتخت خود استانا[5] اقدام به راه اندازی نمود.

در همان سال چین دو دادگاه تجاری بین المللی را در شهرهای ژیان[6] و شنزن[7] افتتاح نمود که تمرکز آن بر اختلافات پروژه ساخت جاده ابریشم جدید[8] بوده است. اما این دادگاها در چین، از ویژگی محدود بین المللی برخوردار می باشند زیرا نیاز به عواملی از جمله طرح دعوی به زبان چینی، قضات چینی و رویه های قانونی چین است.

و نیز مقدمات برقراری دادگاه تجاری بین المللی هلند نیز صورت گرفته است که رای موافق آن از مجلس آن کشور در دسامبر 2018 اخذ گردیده است. و همینطور دولت بلژیک نیز قصد دارد تا سال 2020 دادگاه تجاری بین المللی بروکسل را راه اندازی نماید.

آیا این رویه میتواند موفقیت آمیز باشد؟

 

پرونده های کنونی که به این دادگاه ها مراجعه میشوند کاملا متفاوت است. به نحوی که دبی در سال با صدها پرونده مختلف روبرو است و در بسیاری از دادگاه های تازه تاسیس این رقم به یک پرونده ختم می شود یا اینکه پرونده هایی بسیار کوچک را شامل می گردد. البته انتخاب هایی که طرفین قرارداد برای تعیین این مراکز نموده اند نیاز به زمان زیادی دارد تا به اختلاف برسند تا اینکه در نهایت به این مراجع رجوع نمایند و این موضوع غیر قابل اجتناب خواهد بود.

اما دیگر موانع نیز در بعضی از پرونده ها به چشم میخورد مانند اینکه طرفین در قراردادهای بین المللی ممکن است تمایلی به اعمال قوانین ملی مربوط به یک کشور خاص نداشته باشند زیرا ممکن است چنین قوانینی، غیرمعمول یا غیرقابل پیش بینی باشند یا اینکه طرفین از آشنایی کافی با آن قانون برخوردار نباشند. هرچند که ممکن است امکان اجرای احکام این مراکز  به صورت فرامرزی وجود نداشته باشد یا حتی نسبت به بیطرفی قضات آنها تردید وجود باشد.

همچنین این دادگاه ها ممکن است با فشاری که به دولت ها برای اصلاح قوانین می آورند باعث کمک به جامعه کسب و کار تجاری شوند و همچنین منجر به ترغیب دولت برای الحاق به معاهداتی شوند که اجرای فرامرزی احکام را تضمین می کند.

سایه ی داوری

البته دادگاه های تجاری نه تنها با یکدیگر رقابت دارند بلکه با سازمان های داوری نیز چنین رقابتی را دارند. هر یک از آنها به فکر توسعه خود هستند به طوریکه مراکز داوری نیز بطور منظم در حال افزایش هستند و برای مثال، در سال 2018 مراکز جدید داوری که افتتاح شده اند در مکانهایی از جمله دهلی، ابو ذبی، سائوپائلو، ونکوور و استانا قرار دارد و البته در سال 2019 منتظر مراکز جدید دیگری نیز هستیم.

تاکید بر اصلاحات

 

همانطور که دادگاه های جدید در حال راه اندازی شدن هستند، رقابت شدیدتری در بین موسسات برای بهبود خدمات وجود دارد. در ژانویه 2019، دادگاه های تجاری در انگلستان و ولز، رویه جدیدی را با هدف کاهش هزینه دادرسی آغاز نمودند. همچنین در سنگاپور روش مشاوره اتخاذ گردیده است تا اصلاحات رویه ای برای بهبود انعطاف پذیری و ساده سازی کارکردها صورت پذیرد.

دیگر محاکم قضایی در کشورهایی مانند ویتنام، روسیه،کلمبیا در سال 2019 در حال برنامه ریزی در بهبود رویه های دادگاه هایشان می باشند. همچنین محاکم قضایی در کشورهایی مانند تایلند، سوئد، و کانادا در حال تلاش در بهبود قوانین داوری خود هستند.

در چند سال اخیر، مهمترین موسسات داوری، اقداماتی در زمینه اصلاحات قواعد خود را در دستور کار قرارداده اند تا بهره وری شیوه های خود را بهبود بخشند. در سال 2018 اصلاحات در هنگ کنگ، تایوان، وینا و آلمان صورت گرفته است و در سال 2019 اصلاحات بیشتری مانند کشور ونزوئلا مورد انتظار است.

مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری نیز اصلاحات گسترده ای را در مورد قواعد رسیدگی، ثبت الکترونیکی ، دادرسی سریع و جدول زمانی کوتاه برای صدور رای پیشنهاد کرده است. در ضمن نظرخواهی در مورد قواعد رسیدگی جدید، در دسامبر 2018 به پایان رسید و همچنین رای گیری در مورد این اصلاحات، در سالهای 2019 یا 2020 انتظار می رود.

دادگاهای تجاری بین المللی جدید

مکان

سال تاسیس

دبی

2006

قطر

2009

سنگاپور

2015

ابوظبی

2016

فرانکفورت

2018

پاریس

2018

قزاقستان

2018

ژیان و شنزن در چین

2018

آمستردام

2019 برنامه

بروکسل

2019 برنامه

 

معمولا رقابت امری مطلوب است و گسترش مکانهای حل و فصل اختلاف و ایجاد روشهای کارآمد تر در نهایت به نفع تجار خواهد بود. تأثیر این تغییرات ممکن است به آرامی اتفاق بیافتد اما نکته ای که وجود دارد اینست که طرفین قرارداد در زمانی که بند مربوط به حوزه رسیدگی اختلافات را نگارش می نمایند حق انتخاب دارند به نحوی که هر یک از مراکز داوری و قضایی نمی توانند مسلم و قطعی پنداشته شوند.


[1] DIFC - Dubai International Financial Centre

[2] Qatar International Court

[3] Singapore International Commercial Court

[4] Abu Dhabi Global Market Court

[5] Astana

[6] Xian

[7] Shenzhen

 [8] “belt and road” project

 

«نقل با ذکر منبع، بلامانع است»

گردآوری و ترجمه: مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران

http://arbitration.tccim.ir/Content/media/image/2018/12/516_orig.gif?t=636815237201899401

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۵۸
https://globalarbitrationnews.com/ |
تعداد بازدید : ۲۰۵
کد خبر : ۱۱۶

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید